PİYASALAR
Serhat Bekdemir

Tüm dünyada sporun bittiği bir dönem yaşadık

Olimpiyatlar iptal edildi, Premier Lig’de futbol oynanmadı, spor bahisleri kapandı ve hiç kimsenin tahmin edemeyeceği olayları yaşadık. Fiziksel sporların olmadığı bu yeni dünyada sadece E-Spor konuşuldu.

Salgının e-spor dünyasına yansımalarından en çok; Asya, Kuzey Amerika ve Avrupa’daki gelişmiş pazarlar kazançlı çıktı. Şu anda dünyanın 1 numaralı e-spor yapımcı, yayıncı ve organizasyon şirketi Riot Games’tir. Salgının tam ortasında yeni bir oyunu piyasaya çıkarmayı başararak tüm rakiplerinden bir adım öne geçti. Los Angeles merkezli olmasına rağmen tüm hisseleri Asyalı teknoloji devi Tencent tarafından kontrol ediliyor. Bugün sadece oyun satışlarından 11 milyar doların üzerinde ciro yapan Tencent’in diğer yatırımları olan Amerikalı Activision Blizzard ve Epic Games’de büyümeden payını alan diğer firmalar. Küresel endüstrinin pozitif verilerinin bir etkisi olarak bu zamana kadar çok yavaş gelişen Orta Doğu, Afrika, Güney Amerika ve Okyanusya gibi bölgelerde de hızlanmayı sağladı. 

YENİ PARA KAZANMA YÖNTEMLERİ UYGULANACAK VE GELİŞTİRİLECEK

Türkiye’de ise trendleri takip eden ve hızlı davranabilen şirketler pazarlama yatırımlarını bu alana kaydırdılar. İncehesap, Boyner, Razer ve Vestel iyi pozisyon aldı. Aynı zamanda daha önce hiç yatırım yapmamış sermaye firmalarını da görmeye başladık. Mobil oyun alanında Peak Games’in astronomik bir değerle satış başarısı ile oyun sektöründeki darboğazın aşıldığını görüyoruz. Dolaylı e-spor yatırımcısını da etkileyen bu sektörel gelişmenin önemi büyük. E-spor pazarı olgunlaştıkça yeni para kazanma yöntemleri uygulanacak ve geliştirilecek. Aynı şekilde, yerel etkinliklerin, liglerin sayısı ve medya hakları anlaşmaları artacak; bu nedenlerle, taraftar başına ortalama gelirin hızlı büyümesi de söz konusu olacak.

NEREYE GİDECEĞİMİZİN CEVABINI BULMAYA ÇALIŞIYORUZ

Tüm dünyada sporun bittiği bir dönem yaşadık. Olimpiyatlar iptal edildi. Premier Lig’de futbol oynanmadı, spor bahisleri kapandı. Fiziksel sporların olmadığı bu yeni dünyada sadece e-spor konuşuldu. Sektör olarak hem finansal hem de bilinilirlik açısından belki beş yılda gelemeyeceğimiz bir noktaya ulaştık. Yeni normalle birlikte nereye gideceğimizin cevabını bulmaya çalışıyoruz. Çevrimiçi oyun etkinliklerinin büyümesi standartları ve teknik kaliteyi yükseltiyor. Covid-19 sonrasında da bu şekilde devam edeceğini düşünüyorum. Her ne kadar stadyum karşılaşmalarını özlesek de canlı yayın izleyicilerinin artışı sektör adına sevindirici. Daha fazla yeni oyun göreceğiz. Sanal gerçeklik (VR) teknolojileri ile entegrasyonun ne kadar kısa zamanda olacağını söylemek güç. Ama, VR-sports’un bir yerde hayatımıza gireceğine eminim.

OYUNLARA ETKİLİ BİR YENİ MEDYA OLARAK BAKMALIYIZ

3 milyara yakın insanın oyun oynadığını biliyoruz. Oyunlara boş iş değil de etkili bir yeni medya olarak bakmalıyız Bu medya içinde, sanatı ve bilimi barındırırken kullanıcısı ile etkileşimi ve eğlenceyi bir arada sağlıyor. Bu dijital medyanın kendi değerlerinin üzerine geleneksel sporlardan bildiğimiz taraftarlık, ligler, maçlar ve yıldız oyuncuları eklediğimizde bugün adına e-spor dediğimiz bu küresel fenomeni oluşturuyoruz. Eğitimin dijitalleşmesi ve uzaktan eğitim teknolojilerinin gündem olduğu bu dönemde; bir teknoloji ürünü olan e-sporun, eğitime entegrasyonu üzerinde çalışmak isteyen tüm eğitim kurumlarını da bizimle birlikte çalışmaya davet ediyorum.

 

DİĞER YAZILARI